پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5147
-
الف
+

آرامگاه پدر ادبیات کودک ساماندهی می‌شود

مقبره مرحوم «مهدی آذریزدی» سال آینده تکمیل و رونمایی می‌شود.

مقبره مرحوم «مهدی آذریزدی» سال آینده تکمیل و رونمایی می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از ایسنا، الهه جورابی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر یزد اعلام کرد: تکمیل طرح مقبره «مهدی آذر یزدی» پدر داستان‌نویسی ایران به سال بعد موکول شده است و اوائل سال آینده رونمایی می‌شود.

وی با بیان این که طرح ساماندهی و ایجاد مقبره پدر ادبیات داستان‌نویسی ایران تا اوایل سال آینده به اتمام می‌رسد، علت تعویق آن از پایان امسال به ابتدای سال آینده را انجام توافقات لازم با ادارات اوقاف و میراث فرهنگی و انجام طراحی‌های لازم برای اجرای طرح عنوان کرد.

به گفته وی، بنا به مصوبه شهرداری قرار است طرحی شایسته و شکیل برای ساماندهی آرامگاه این نویسنده شهیر استان و کشورمان اجرایی شود.

 با گذشت 9 سال از وفات «مهدی آذریزدی» پیر قصه‌گوی یزد که به پدر ادبیات کودک و نوجوان در کشورمان نیز ملقب شده، هنوز وعده‌های  مسئولان استان یزد برای ساماندهی مزار این نویسنده شهیر محقق نشده است و اینک مزار آذریزدی همچون زندگی‌ صاحبش، ساده و بی‌آلایش با تنها یک سنگ قبر فیروزه‌ای اما ترک خورده در گوشه‌ای از قبرستان خرمشاه در غربت، روزگار می‌گذراند.

مهدی آذریزدی، نویسنده برجسته کشورمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1300 در محله خرمشاه یزد متولد شد و با وجود محرومیت از درس و مدرسه توانست با همت و تلاش وصف‌ناشدنی خود در زمینه داستان‌سرایی برای کودکان، ادبیات کودکان و نوجوانان در کشورمان را متحول سازد.

وی که به خاطر تلاشش در حوزه کودکان از سازمان جهانی یونسکو جایزه نیز گرفته است، تمام طول زندگی ساده و بی‌آلایش خود را صرف مطالعه و نگاشتن برای کودکان کرد.هر چند آذر یزدی 87 سال را در تجرد زندگی کرد و هیچ فرزندی غیر از کتاب از خود به یادگار نگذاشت، ولی آثار متعدد وی به ویژه مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که از پرتیراژترین کتب در کشورمان است، دین بزرگ وی به کودکان ایران‌زمین است.

پیش از این سید خلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار ایسنا گفته بود: طرح ساماندهی آرامستان محلی خرمشاه از سوی شورای شهر یزد تصویب شده و هم‌اکنون متولی این طرح عمرانی، شورای شهر است. بر طبق طراحی انجام شده، علاوه بر ساماندهی قبرستان مذکور، نمادی در شان پدر ادبیات کودک و نوجوان روی مزار وی نصب خواهد شد.

ونوس عامری، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد هم گفته بود: بنا به مصوبه شهرداری قرار است طرحی شایسته و شکیل برای ساماندهی آرامگاه این نویسنده برجسته استان و کشور تا پایان سال جاری اجرایی شود. اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان برای فعالیت‌های فرهنگی شهر یزد در سالجاری در نظر گرفته شده که برای تولید محتوا، طرح‌های عمرانی و ورزشی در این بخش تخصیص یافته و بخشی از آن نیز برای انجام قطعی طرح ساماندهی این مقبره لحاظ خواهد شد.

این عضو شورای شهر یزد درباره علت به تعویق افتادن ساماندهی آرامگاه این نویسنده تصریح کرده بود: در سنوات قبل هیچ گونه طرحی در راستای ساماندهی این آرامگاه در نظر گرفته نشده و این طرح اولین طرح ساماندهی است که مصوب شده و به مرحله اجرا خواهد رسید.

عامری در مورد خانه آذر یزدی نیز اظهار کرده بود: با وجود این که برنامه‌هایی بابت این محل در نظر گرفته شده اما این ملک شخصی است و هنوز بابت این طرح، اقدامی صورت نگرفته است.
 ف ا/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر